poniedziałek, 1 sierpnia 2016

Zdrowa zupa marchewkowa dla całej rodziny (fit)

Mam w domu dwóch zupoholików - małża i córkę, więc zupy u nas często goszczą na stole. Dziś przedstawiam wersję pysznej zupy marchewkowej z makaronem kukurydzianym. Nadaje się dla dużych, mniejszych i najmniejszych (po zblendowaniu) dzięki czemu oszczędzamy na czasie, gotując 1 garnek zupy dla całej rodziny :) Jest dobra dla osób unikających: glutenu, laktozy, jajek :)

P.S.Rozpiska kcal i wartości odżywczych na dole przepisu!



Składniki:
6 średnich marchewek
1/3 pora
1/4 selera
1 pietruszka (korzeń)
3 łyżki sezamu
2 szklanki makaronu kukurydzianego (kształt według uznania, ja wykorzystałam penne)
3 litry wody (około)
przyprawy: sól, papryka słodka wędzona, czosnek suszony (w ostateczności granulowany), oregano, włoszczyzna suszona


Wykonanie:
Warzywa myjemy, obieramy i kroimy na mniejsze części. Wielkość kawałków zależy od naszego upodobania. Możecie któregoś warzywa wrzucić więcej lub mniej, jeżeli lubicie. Ja np. miałam wrzucić 1/2 selera lecz mój ciążowy mózg nie pozwolił mi się powstrzymać przed zjedzeniem połowy porcji na surowo ;). Pokrojone warzywa wrzucamy do garnka, zalewamy wodą i wstawiamy do gotowania. Ja wolę jak zupy gotują się na mniejszym ogniu lecz dłużej. Według Tradycyjnej Medycyny Chińskiej im dłużej gotuje się zupa, tym więcej pozytywnych właściwości niesie dla naszego organizmu. Po około 40 minutach wrzucamy sezam i przyprawy. Gotujemy według uznania (ja gotowałam jeszcze około 1,5 godziny). Proponuje gotować pod przykryciem aby woda tak bardzo nie wyparowała z częścią wartości odżywczych. W razie potrzeby wody można oczywiście dolać. Makaron wrzucamy pod sam koniec gotowania tak, aby nie był zbyt rozgotowany. Możemy go też ugotować osobno i dodać już na talerzu.

Wartości odżywcze w 1 porcji (ok. 0,5l):
kcal                 210
białko              5 g
tłuszcz            5,5 g
węglowodany 37,5 g
błonnik           7,25 g
wapń Ca         112,6 mg
żelazo Fe        2 mg
magnez Mg    86,2 mg
fosfor P          176 mg
potas K          367,5 mg
sód Na           46,5 mg
cynk Zn         1,5 mg
wit. C            5,17 mg
niacyna         1,7 mg
wit. E            0,77 mg
kw. foliowy  40,2 ug
wit. A           49,5 ug
wit. K           14,5 ug


Wartości odżywcze (na podstawie danych ndb.nal.usda.gov) mogą się różnić w zależności od wielkości i jakości poszczególnych składników.


Smacznego!


1 komentarz: