poniedziałek, 18 lipca 2016

Domowy deser lodowy - dietetyczny, bez laktozy

Jak chyba większość matek mam niedomiar czasu. Z drugiej zaś strony jestem Matką Polką Karmiącą i swoich gości lubię karmić niczym swoje dzieci ;) (to rodzinne u nas ;) ). Co zrobić, jak nawiedzą Was goście i nie chcecie spędzić w kuchni miliona godzin albo najdzie Was ochota na coś słodkiego? Oto deser, który robi się w kilka minut, o ile wcześniej ma się przygotowane składniki (ja ostatnio mam je zawsze pod ręką na tak zwany czas zachcianek) :)






Składniki (podam ilość na 1 osobę, ponieważ każdy ma inne zapotrzebowanie "osobowe" ;) ):
- lody bananowe (z tego przepisu) w ilości odpowiedniej do liczby gości
- 1 łyżka nasion chia
- 1 łyżeczka ksylitolu
- 3 łyżki wody lub mleka (może być roślinne oczywiście)
- bakalie (ja użyłam nasion goji i niesiarkowanych rodzynek zazwyczaj do tego deseru, ale wszelkie orzechy również się nadadzą)
- polewa owocowa (ja mam taki "płynny dżem" truskawkowy mojej roboty z ksylitolem zamiast cukru)
- opcjonalnie: owoce do dekoracji i smaku

Wykonanie:
Do pucharków wsypuję nasiona chia, ksylitol i bakalie (daję ich dosłownie kilka na porcję) i zalewam wodą lub mlekiem. Tutaj trzeba je wymieszać, żeby nasiona lepiej napęczniały i odczekać około 30 minut (z powodzeniem można dłużej). Ja najczęściej robię to jeszcze przed przyjściem gości, ale samo zasypanie i zalanie zajmuje dosłownie minutkę, więc polecam zrobić to po prostu w wolnej chwili).
Po odczekaniu wszystko należy ponownie zamieszać. Robimy lody bananowe (przepis tutaj, czas przygotowania około 3-4 minuty) i nakładamy do pucharków. Całość polewamy delikatnie polewą i nakładamy owoce i voila! Można jeść :)

 


Wartości odżywcze (wybrane) w 1 porcji:
Wersja z wodą i z polewą ale bez dodatkowych owoców:
kcal 230
węglowodany (g) 57
białko (g) 5,9
tłuszcz (g) 5,5
błonnik (g)  11,8
potas (mg) 738,7
magnez (mg) 126,7
fosfor (mg) 208,1
wapń (mg) 100,1
wit. C (mg) 28,8
wit. A (mg) 84,4
kwas foliowy (ug) 34,5



Wersja z mlekiem krowim i pięcioma malinami:
kcal 300
węglowodany (g) 69
białko (g)8,4
tłuszcz (g) 7
błonnik (g) 17,8
potas (mg) 933,7
magnez (mg) 150,7
fosfor (mg) 268,1
wapń (mg) 160,1
wit. C (mg) 53
wit. A (mg) 124,4
kwas foliowy (ug) 56



Wartości odżywcze (na podstawie danych ndb.nal.usda.gov) mogą się różnić w zależności od wielkości i sposobu uprawy poszczególnych składników.

A tak deser znikał ;)



2 komentarze:

  1. Ale córka pięknie się zajada :)
    mniam! muszę zrobić, dzięki za inspiracje :)

    OdpowiedzUsuń